luni, 20 iulie 2009

Cu Socrate, despre Socrate

" Odata, oracolul din Delphi i-a spus unui prieten de-al meu: "Nu exista nici un om mai intelept decit Socrate", insa eu ma indoiam foarte mult de adevarul acestor spuse si am fost foarte tulburat sa aud ca oracolul rostise un lucru despre care eu stiam ca este atit de departe de adevar. Asa ca m-am hotarit sa incep sa caut un om care sa fie mult mai intelept decit mine. In Atena traia un politician despre a carui intelepciune se dusese vestea, asa ca m-am dus la el si l-am intrebat multe lucruri. Dupa ce l-am ascultat mult timp, mi-am dat seama ca desi multi oameni - printre care si el insusi - il considerau un mare intelept, totusi acel om nu era intelept. Ci doar isi inchipuia ca e intelept. Asa ca mi-am zis ca eu sunt probabil mai luminat decit el. Nici unul dintre nu cunostea vreun lucru care sa aiba intr-adevar valoare pe lume, insa el nu stia nimic, si isi inchipuia ca stie, in vreme ce eu nu stiam nimic dar nici nu credeam despre mine ca as sti. Asadar, cel putin dintr-un punct de vedere, eu eram mai intelept decit acel atenian: nu imi inchipuiam ca stiu lucruri pe care nu le stiam de fapt." ...

"Am fost si la alti oameni intelepti, insa nici ei, cu toata siguranta si increderea in intelepciunea lor, nu au putut sa-mi dea vreun raspuns raspicat la intrebarile pe care le-am pus. Aceia a caror faima de oameni intelepti era cea mai mare stiau cel mai putin. Am fost si pe la poeti si la scriitori de teatru renumiti. Se simtea intelepciune in cuvintele lor, fiindca zeii le daruisera inspiratie, insa aceasta nu-i facea cu adevarat intelepti, desi ei asa se considerau. Am ajuns si la zidarii in piatra, la taietorii de lemne si la alti mestesugari. Erau priceputi in muncile lor, insa multi dintre ei credeau ca asta ii facea sa fie priceputi in toate, insa nu era adevarat. Si tot asa. Nu am putut gasi pe nimeni care sa dovedeasca intelepciune adevarata. Asa ca probabil oracolul avea dreptate: desi sunt un ignorant, nici un alt om nu e mai intelept decit mine. Adesea insa oracolele au dreptate si atunci cind spun lucruri care nu au foarte mare valoare, fiindca eu cred ca vorbele oracolului vor sa spuna cu totul altceva - ca nici unui om nu-i este data intelepciunea, fiindca ea este rezervata zeilor."

Robert Silverberg - "Poarta Timpului"

0 comentarii:

Trimiteți un comentariu